Ali Pankow schreef een recensie over Het Moederhuis. Lees de hele recensie op: https://cultuuroveral.wordpress.com/2018/03/25/verslaggever-mangelt-vroedvrouw/

GEZIEN: ‘Het Moederhuis’ door De Zeeuwse Komedie, za 24 maart 2018 in Spoetnik Vlissingen; tekst/regie: Rens Schot; spel: Diane Nijweide, Ron van der Schelde.

Je moet wel een beetje geïnteresseerd zijn in de geschiedenis, of in elk geval belangstelling hebben voor mensen, voor mensen die hun nek durven uitsteken en hun leven daadkrachtig leiden volgens duidelijke principes. En als je dan ook nog integer en goed ingeleefd toneelspel kunt waarderen, dan valt er veel te genieten bij een voorstelling van ‘Het Moederhuis’. In een kleine, doeltreffende setting is het publiek getuige van een ongemakkelijke confrontatie tussen een verslaggever en de vroedvrouw Fokje Pasma. Zij treffen elkaar ergens in 1915. Het bestaan van Fokje is een feit, de verslaggever is fictie. Tekstschrijver Rens Schot liet zich door het leven van Fokje Pasma inspireren tot het schrijven van dit stuk. Deze uit Friesland afkomstige verloskundige kwam op 29-jarige leeftijd in Zeeland terecht. In het begin van de Eerste Wereldoorlog richtte zij samen met haar dochter Anne ‘Het Moederhuis’ in Vlissingen op. Daar hielp zij voor het oorlogsgeweld uit België gevluchte vrouwen bij hun bevallingen. Dat paste bij Fokjes Doopsgezinde achtergrond: leven met liefde, zonder wapens. Een krachtige vrouw over wie veel ‘naar waarheid’ valt te vertellen, maar met toevoeging van ‘fictie’ ontstaat pas echt ‘theater’. Die overweging bracht Schot op het idee die rechtgeaarde Fokje in verband te brengen met spionagepraktijken gericht tegen de Duitsers. Over het hoe en waarom vertelt deze voorstelling waarin Fokje  aanvankelijk met trots en gepaste grandeur de verslaggever van ‘De Soldatenkrant’ ontvangt.